Home Wystawcy Wirtgen HAMM – autonomiczny walec F1 obsypany nagrodami
HAMM – autonomiczny walec F1 obsypany nagrodami

 

W minionym półroczu firma HAMM AG otrzymała dwie nagrody za wzornictwo w projekcie „Autonomicznego walca F1”. Najpierw jury międzynarodowego konkursu Automotive Brand Contest 2018 przyznało firmie HAMM tytuł „Best of Best”, a niedługo potem specjaliści od zagęszczania z Tirschenreuth otrzymali nagrodę „German Design Award Gold 2019” przyznaną za przekonującą wizję przyszłości.
Firma HAMM w ciągu ostatnich czterech dekad była wielokrotnie prekursorem we wdrażaniu nowoczesnych technologii, a wiele z nowatorskich rozwiązań zrewolucjonizowało wręcz dziedzinę zagęszczenia nawierzchni drogowych.

Przez dziesięciolecia firma HAMM, będąc wiodącym producentem maszyn drogowych, zintegrowała ich wzornictwo z całością procesu projektowania i rozwoju konstrukcji. Ale właściwie w czym przejawia się dobre wzornictwo maszyny budowlanej ? Do tego musi być spełnionych kilka aspektów. Przede wszystkim dobrze zaprojektowana maszyna to taka, której obsługa jest na tyle prosta, że wyeliminowane są najczęstsze błędy. Poza tym tylko ergonomiczne i komfortowe miejsce pracy operatora zapewni realizację zadań z najwyższą efektywnością. Dlatego projekt musi uwzględniać optymalne rozmieszczenie wszystkich elementów sterujących, tak aby operator bez wysiłku był w stanie zrozumieć wszystkie funkcje i intuicyjnie obsługiwać maszynę.
Zależność tę HAMM dostrzegł już wcześniej i od około trzydziestu lat kieruje się nią w pracach badawczo-rozwojowych. W tym celu firma we wszystkich fazach prac związanych z rozwojem produktu współpracuje z uznanymi zewnętrznymi specjalistami z dziedziny wzornictwa przemysłowego. O tym, że takie podejście świetnie się sprawdza świadczą liczne nagrody i wyróżnienia. W efekcie do końca 2017 roku HAMM otrzymał łącznie 37 międzynarodowych nagród za wzornictwo i innowacje w wizjonerskich, przyjaznych dla użytkownika produktach i rozwiązaniach systemowych. A takim dorobkiem nie może się poszczycić jakakolwiek inna firma z branży budowlanej.
Projekt produktu stanowi połączenie funkcjonalności, ergonomii i estetyki.
– Konsekwentne zaangażowanie w projekty produktów specjalistów wzornictwa przemysłowego było w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia absolutną nowością w naszej branży. Od tego czasu wzornictwo stało się dla firmy HAMM częścią strategii rozwoju. Z tego powodu naszym walcom już „od kołyski” nadawany jest swoisty kod HAMM DNA harmonijnie łączący ergonomię, funkcjonalność i estetykę. HAMM także w przyszłości będzie kroczył tą sprawdzoną drogą – mówi dyrektor marketingu Gottfried Beer.
Od kilku już lat konstruktorzy pracują nad kompleksowym projektem badawczym dotyczącym automatyzacji technologii zagęszczania. Towarzyszące temu projekty wzornicze, takie jak „Autonomiczny walec F1” są jego integralną częścią, podobnie zresztą jak testy polowe odpowiednio zmodyfikowanych maszyn.
Za studium projektowe walców autonomicznych HAMM otrzymał, wraz z zespołem projektantów Dialogform GmbH, ostatnio dwie nagrody za wzornictwo. Studium pokazuje, jaki wygląd w przyszłości mieć mogą autonomiczne walce drogowe i daje pierwsze odpowiedzi na pytania - jakie możliwości otwiera rezygnacja z kabiny operatora? Jak wpłynie to na takie cechy maszyny, jak wysokość, szerokość, średnica bębna, układ napędowy czy pojemność zbiornika na wodę? I na koniec w jaki sposób taka budowa maszyny prowadzić może do jeszcze większej produktywności i lepszego wykorzystania energii?
„Autonomiczny walec F1” wizualizuje pierwsze odpowiedzi. I tak projekt wskazuje, że autonomiczny walec może być wyposażony w wyraźnie większe bębny – to istotna zaleta dla osiągnięciu jakości zagęszczania. Nowatorskie wzornictwo maszyny prowadzi także do powiększenia zbiornika wody i pozwala uzyskać odpowiednio dużą przestrzeń umożliwiającą zastosowanie nowatorskich systemów napędowych. Dodatkowo poprzez nadanie nowej formy maszynie ujawniają się nowe możliwości w takich aspektach jak transport czy wyważenie maszyny.
Podczas Automotive Brand Contest 2018, jedynego niezależnego międzynarodowego konkursu projektowego za wyjątkowe wzornictwo produktów w branży samochodowej i motocyklowej, firma HAMM otrzymała nagrodę „Best of Best”. Przyznano ją za studium projektowe w kategorii „pojazdy użytkowe”. Stawia to producenta maszyn budowlanych w jednym szeregu z odnoszącymi światowe sukcesy globalnymi firmami, takimi jak MAN Trucks, Mitsubishi, Continental, Audi, Cadillac, Porsche, Jaguar czy Bentley.
Do tego doszła przyznana na początku lutego 2019 roku nagroda „German Design Award in Gold” w kategorii „pojazdy użytkowe”. Organizowany od roku 1953 międzynarodowy konkurs ma na celu ujawnienie unikatowych trendów w projektowaniu. Wyróżnia innowacyjne produkty i projekty, a także producentów i projektantów, którzy odgrywają wiodącą rolę w Niemczech i na arenie międzynarodowej.
Znamienite, międzynarodowe jury konkursu „German Design Awards” uzasadniło swoją decyzję w następujący sposób: „Dzięki stworzeniu studium tego elektrycznego i sterowanego przez GPS walca drogowego idea autonomicznego pojazdu, jest konsekwentnie przenoszona na pojazdy użytkowe i budowlane. Kompaktowy i niezwykle futurystyczny wygląd nie tylko doskonale odzwierciedla działania koncepcyjne swoich twórców, ale ma także pragmatyczne powody. Jurorzy byli również pod wrażeniem faktu, że koncepcja przewiduje poprawę warunków pracy nie tylko w budownictwie drogowym, ale też w innych branżach.
Podobnej argumentacji użyło międzynarodowe jury konkursu Automotive Brand Contest. Uznało ono, że studium koncepcyjne otwiera nowe możliwości: całkowite skoncentrowanie się na celu działania, bez żadnych kompromisów. [...] Maszyna służy tylko jednemu celowi: zagęszczeniu nawierzchni, a HAMM pokazuje otwartość, jaką może wyróżniać się przyszły projekt.
- Przyznając nam nagrody zewnętrzni, niezależni specjaliści potwierdzają, że jako producent sprzętu budowlanego z naszymi wizjami i koncepcjami znajdujemy się na dobrej drodze. Wiedzie nas ona od dzisiejszych maszyn z wieloma funkcjami wspomagającymi operatora, poprzez systemy półautonomiczne, aż do w pełni autonomicznych maszyn do zagęszczania nawierzchni, które najprawdopodobniej będą stosowane w przyszłości – mówi dr. Axel Römer, szef działu badań i rozwoju w firmie HAMM.
W związku z tym HAMM zamierza wykorzystać najnowsze osiągnięcia technologiczne z projektów badawczych w konstrukcjach kolejnej generacji maszyn, które trafią na place budowy już na początku roku 2020. Na przykład firma HAMM opracowuje obecnie nowe kabiny – oczywiście we współpracy ze specjalistami wzornictwa przemysłowego – w których operatorzy będą wspierani kolejnymi systemami, ułatwiającymi ich pracę, a jednocześnie jakość zagęszczania będzie nadal wzrastać.

 
Main page Contacts Search Contacts Search